آینده روشن
برای تازه شدن هیچ وقت دیر نیست 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان







گروه اینترنتی قلب من


١) شکم بزرگ:
 
در اين حالت، چون تعادل انحناي کمري يا لوردوز به هم مي‌خورد ستون مهره‌ها ناچار است انحناي مهره‌هاي سينه‌اي يا کيفوز را بيشتر کند و همين امر به گودي زياد کمر، قوز پشتي و بر هم خوردن راستاي قرار گرفتن سر و انحناي گردني منجر مي‌شود و درد ايجاد مي‌شود.

 
٢) بد خوابيدن:
 
وقتي اصول صحيح خواب را رعايت نمي‌کنيد مي‌بينيد که صبح روز بعد از شدت درد قادر به بلند شدن نيستيد. بهتر است به پهلو بخوابيد و بالش شما فاصله شانه تا سر را پر کند. اگر به پشت بخوابيد، قوس گردني شما در صورت مناسب نبودن بالش به جاي تمايل به عقب، به جلو مي‌آيد و آرتروز گردني و درد ايجاد مي‌شود. بدون بالش خوابيدن يا بالش کوتاه همان‌قدر بد هستند که انتخاب بالش بلند. دمر هم نخوابيد و اگر مجبوريد يک بالش زير شکم و لگن خود بگذاريد تا گودي کمرتان زياد نشود و محل اتصال مهره آخر کمر به باسن دردناک نشود. تشک شما نبايد زيادي نرم يا زيادي سفت باشد.

 

٣) بغل کردن بچه‌ها:
بستن حامل‌هايي که بچه‌ها را در آن مي‌گذاريد به ستون مهره شما فشار مي‌آورد. اگر مي‌خواهيد فرزندتان را بغل کنيد او را به پهلو تکيه بدهيد، يعني يک پايش جلو و پاي ديگر بچه عقب باشد تا وزن او به پهلويتان وارد شود.

٤) نشستن چهار زانو يا دو زانو:
 
وقتي چهار زانو يا دو زانو مي‌نشينيد باعث تخريب غضروف خود مي‌شويد. روي صندلي استاندارد بنشينيد و زاويه ١٢٠ درجه را رعايت کنيد. قوز به جلو (زاويه کمتر از ٩٠) و يا عمود نشستن راستاها را به هم مي‌زند و بدن ما سعي مي‌کند به عضلات منطقه فشار بياورد تا در حد ممکن راستاهاي طبيعي را حفظ کنند و همين عامل، درد را به وجود مي‌آورد. پا، باسن، پشت و کتف شما بايد نقاط تماس هنگام نشستن صحيح باشند.

 
٥) ايستادن طولاني:
 
معمولا به دليل وجود شکم برآمده در چاق‌ها و يا عضلات ضعيف کمري در لاغرها و از همه بدتر عدم رعايت اصول صحيح ايستادن، به دنبال طولاني ايستادن دردها شروع مي‌شوند. وقتي مي‌ايستيد بايد يک پا جلوتر از ديگري باشد و پاي ديگر ١٥ سانتي‌متر بالاتر باشد تا فشار وزن‌تان عملا تقسيم شود. پاها را مرتب با حفظ همين ١٥ سانتي‌متر از زانو خم کنيد تا لوردوز کمري زياد نشود و درد و خستگي به وجود نيايد. در بعضي مشاغل، داشتن زيرپايي الزامي است.

 
٦) بلند کردن جسم سنگين:
 
رعايت اصول بلند کردن اجسام مهم است. جسم را با دست بگيريد. يک پا اهرم و پاي ديگر جلو باشد. دست‌ها به بدن چسبيده باشد و از راستاي دست‌ها نيرو بگيريد نه از کمرتان.
 

 

[ سه شنبه 21 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

تصور کنید یک روز رفته‌اید میوه‌فروشی و می‌گویید: «ببخشید آقا میوه کاج دارید؟»
صاحب مغازه، یک نگاه میوه فروش اندر مشتری‌نما به شما می‌اندازد و توی دلش می‌گوید:«لابد بچگی‌هایش زیاد کارتون بنر و رامکال می‌دیده!»جوابتان را نمی‌دهد.
شما توی دلتان می‌گویید:«چرا این‌جوری نگاه کرد؟ نکند چشم‌هایش همیشه همین‌جوری‌ است!» ولی نه؛ او به طرز عجیبی شما را نگاه کرد چون مثل خیلی‌های دیگر نمی‌داند که میوه کاج هم خوراکی است و خواص زیادی دارد… البته بنی آدم معمولاً دانه این میوه را ابتیاع می‌کنند!

 

- رومیان باستان برای تهیه یک نوع کیک به نام«کیک مسطح» از دانه کاج استفاده می‌کردند.حالا نواد‌گان آنها روی بعضی از پیتزاهایشان کمی از آن می‌ریزند.

 

دانه کاج، در رژیم غذایی بسیاری از مردم دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد.مثلاً یک غذای لبنانی به نام «قبه» از گوشت گوسفند، گندم پرک و دانه کاج درست می‌شود.

 

- «دانه کاج بخورید،لاغر شوید»

 

نگران نباشید….این یک شعار نیست، یا یک آگهی دیمی در یک رسانه زرد! این حرفی‌است که دانشمندان علم تغذیه و گیاه‌شناسی می‌زنند و برایش دلیل هم دارند. دانه کاج منبع سرشاری از «اسید پینولئیک» است که با تحریک هورمون ها باعث کاهش اشتها می‌شود.

 

- منیزیم موجود در دانه کاج،جذب کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها را زیاد می‌کند.در ضمن منیزیم به اتفاق پتاسیم موجود در این دانه، باعث حفظ سلامت قلب و تنظیم فشار خون هم می‌شود.

 

 

 

 

- فیبر دانه کاج،کار روده ها را آسان‌تر می‌کند.

- میوه کاج سرشار از ویتامین‌های A،B،D و E است که بی زحمت خودتان تحقیق کنید و ببینید این ویتامین‌ها چه خواصی دارند!

- بخور روغن میوه کاج و آب برای رفع سرماخوردگی مفید است.

راستی، یادم رفت بگویم اصلاً این میوه چه شکلی هست!میوه مذکور،همان مخروط چوبی خشک و قهوه ای رنگ است که پولک پولک است و دانه ها بین پولک‌های بازش قرار گرفته‌اند.به خاطر همین شکل قرار گرفتن دانه‌ها، در تقسیمات گیاه‌شناسی، کاج جزو خانواده بازدانگان است که از قدیمی‌ترین گیاهان روی کره زمین هستند.

[ دو شنبه 20 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

 

واقعا خوردنی هستن . من که دلم می خواد!!

هلو

[ یک شنبه 19 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

غذاهای مفید در حالات روحی مختلف

غذاهای مفید برای حالات روحی

اغلب ما بعد از یک روز سخت و دشوار، یک وعده غذایی یا میان وعده ای را می خوریم که ما را آرام کند مانند: کلوچه ها، چیپس سیب زمینی، بیسکوئیت و ... .

وقتی جشن می گیریم کیک می خوریم.

وقتی که ناراحت می شویم و می خواهیم خبر بدی را که شنیده ایم به قول معروف راحت هضمش کنیم، بستنی را ترجیح می دهیم.

خوب این چه اشکالی دارد؟

مشکلی که در این جا به وجود می آید این است که به همان سرعتی که مزه این خوراکی ها در دهان شما از بین می رود، اندازه دور کمر تان از بین نخواهد رفت، مخصوصاً اگر آن ها مملو از قند و چربی نیز باشند(مانند کیک شکلاتی).

 

این گونه خوراکی ها موجب می شوند که سطح قند خون به سرعت بالا رود و برای جبران این حالت در بدن، انسولین به سرعت ترشح شده و در نتیجه قند خون خیلی سریع تر از آن پایین می آید، به همین دلیل است که وقتی شما غذایی را می خورید که شیرین است، بعد از مدت کوتاهی احساس گرسنگی بیشتری می کنید. در واقع شما در یک سیکل معیوب قرار می گیرید.

با این حال تحقیقات علمی نشان می دهد که شما می توانید وضع روحی - روانی خود را با غذاها بهبود ببخشید.

نکات زیر را زمانی که به تجدید قوای ذهنی نیاز دارید، به کار برید:

غمگین هستید؟

اسیدهای چرب امگا-3

غذاهایی را انتخاب نمایید که دارای اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D زیادی باشند. تحقیقات نشان می دهد که این ها می توانند افسردگی را تخفیف دهند و موجب آرامش فرد شوند.

برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 می توانید تخم بزرک(بذر کتان) و ماهی های چرب مانند قزل آلا را انتخاب نمایید.

از منابع خوب ویتامین D نیز می توان به شیر های غنی شده با این ویتامین و زرده تخم مرغ اشاره کرد. البته نور خورشید نیز منبع خوبی از این ویتامین است.

ویتامین b6

استرس دارید؟

در جستجوی غذاهایی باشید که غنی از ویتامین های گروه B باشند، تا تولید سرتونین در مغزتان افزایش یابد و در نتیجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شوید.

برای دریافت ویتامین B6 ، بادام، پسته و گردو انتخاب های خوبی هستند.

برای دریافت ویتامین B12، بشقاب تان را پر از قزل آلا یا میگو کنید و یا این که یک کاسه بزرگ ماست کم چرب میل نمایید.

 

منابع غذایی ویتامین ث

 

در سختی هستید؟

یک راست بروید سراغ غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین رادیکال های آزاد را کاهش می دهد و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. در واقع این ویتامین یک آنتی اکسیدان فوق العاده است. زغال اخته، کلم بروکلی، فلفل سبز، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی گزینه های خوبی برای این ویتامین می باشند.

 

موز و آواکادو

 

عصبانی هستید؟ 

این حالت خود را با پتاسیم از بین ببرید. پتاسیم، الکترولیتی است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

موز، آواکادو، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی می باشند.

 

 

منابع غذایی منیزیم

 

بی خوابی به سرتان زده است؟

برای یک خواب عمیق به سمت غذاهای غنی از منیزیم مانند نخود، عدس، جو دو سر، تخم کدو  و اسفناج بروید.

این ماده معدنی به آرامش عضلات، رگ های خونی و لوله گوارش کمک می کند تا سطح ماده شیمیایی آرامبخش یعنی همان سرتونین در شما افزایش یابد.

 

حالا با دقت پیشنهادات غذایی فوق را نگاه کنید و ببینید همه این ها علاوه بر این که نیازهای تغذیه ای شما را به خوبی برآورده می سازند، از افزایش وزن تان نیز جلوگیری می کنند.

[ چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

Walking
ورزش گروهی و گرفتن دوستان خوب از مهمترین عوامل
احساس مثبت بودن در زندگی
احساس فعال بودن و انگیزه داشتن در زندگی با برنامه ریزی شروع می شود، بخصوص اگر اضافه وزن داشته باشید و به علت درگیری های کاری کم تحرک باشید. روشهای مختلفی برای بدست آوردن شادابی و طراوت روحی و همچنین در فرم بودن بدن وجود دارد که در اینجا به یکی از این برنامه ها اشاره می کنیم.
 
مثبت فکر کنید
ذهنیت شما به تمام ابعاد روحی و جسمی شما اثر میگذارد. از هر آنچه می خورید تا هر برخورد کاری که در محیط اداری انجام می دهید همه به ذهنیت شما مربوط می شود. هر چقدر به زندگی مثبت تر نگاه کنید راه برای دستیابی به اهداف برای شما ساده تر می شود.

برنامه داشته باشید
برای خود برنامه داشته باشید بخصوص اگر اضافه وزن دارید. در این برنامه ریزی سعی کنید طریقه زندگی خود را نیز تغییر دهید، تحت این شرایط گرفتن دوستان جدید برای ایجاد تغییر، همواره از مهمتریت عوامل موفقیت می باشد.

خود را آموزش دهید
برای داشتن روح و جسمی سالم باید مهارت های زیادی داشت و رسیدن به وزن متعادل تنها یکی از آنها می باشد. مثلا" چگونه فعالتر بود، چگونه اهداف واقع بینانه انتخاب کرد، چگونه یک رژیم غذایی خوب انتخاب کرد، چگونه بر تمایلات غیر منطقی خود غلبه کرد و ...

بنابراین همانگونه که مشاهده می کنید برای رسیدن به سلامتی و احساس مثبت کردن باید مهارت های بسیاری را در زندگی فرا بگیریم. تنها در اینصورت هست که اعتماد به نفس پیدا خواهیم کرد و در نهایت احساس سلامتی و مثبت بودن را بدست خواهیم آورد.

کنترل سیکل رژیم گرفتن
Fruits
مصرف میوه و سبزیجات به شادابی شما
کمک می کند
اگر اضافه وزن دارید و می خواهید آنرا کاهش دهید باید بسیار مراقب رژیم خود باشید. تعدد استفاده از روشهای مختلف رژیم لاغری گرفتن و شکست پیاپی در آنها اعتماد به نفس را در شما کاهش داده و عملا" به شما اجازه نخواهد داد تا در هیچ رژیمی موفق باشید. دقت کنید که معمولا" رژیم های لاغری کوتاه مدت - و اغلب دشوار - اثرات کوتاه مدت دارند، بنابراین سعی کنید با انتخاب یک رژیم لاغری بلند مدت در نهایت خود را به وزن ایده آل برسانید.
 
طبیعت سر منشا انگیزه ها است
تعجب نکنید، حتی اگر دارای وزن و اندام متعادلی هستید ممکن است بی انگیزگی در شما بی داد کند. مصرف غذاهای مناسب یکی از مهمترین پارامترهایی است که به شما کمک می کند تا به زندگی مثبت نگاه کنید. مصرف انواع سبزیجات و میوه ها، گوشت ماهی، تخم مرغ یکی از مهمترین عواملی است که به شما شادابی می بخشد. اما دقت کنید که همواره باید مصرف انواع گوشت قرمز و مرغ خود را کنترل نمایید.

نکته مهم بعدی لذت بردن از خوردن غذا می باشد، سعی کنید مقادیر کوچک غذا را در دهان خود بگذارید و در عوض به مدت بیشتری از مزه آن لذت ببرید.

برای خود اهداف واقع گرایانه انتخاب کنید
از دفتر یادداشت روزانه خود بهره ببرید :

- در آن بنویسید که در ماه آینده هر روز 30 دقیقه پیاده روی می کنم. (ننویسید روزی 3 ساعت ورزش می کنم!)
- اهداف و مواردی که می خواهید در کار و زندگی شخصی به آن برسید را یادداشت کنید و سپس با نگاه کردن به آن نیازمندی های هریک را در کنارشان یادداشت کنید.
- از قانون مورفی استفاده کنید، تمام نامحتمل هایی که ممکن است شما را در نرسیدن به اهداف مایوس کند یادداشت کنید و برای رفع آنها در صورت بروز فکر کنید.
- برای خود پاداشهایی در نظر بگیرید. مثلا" اگر به هدف اول رسیدم یک CD موسیقی مورد علاقه ام را خواهم خرید.

مایوس نشوید
آمار و تجربه نشان می دهد بزرگترین اکتشافات و پروژه های دنیا اغلب هنگامی به موفقیت میرسند که مجریان به نا امیدی نزدیک می شوند. اما رمز موفقیت آنها آن است که هرگز کار و تلاش را ترک نمی کنند. پس نا امید نباشید و برای رسیدن به اهداف خود در زندگی و کار تلاش کنید و مطمئن باشد هیچ مسیری نمی تواند تا ابد سر بالایی باشد بالآخره به قله خواهید رسید و از آن به بعد مسیر ساده تری در انتظار شما خواهد بود.
 

[ چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

 

 

براي مغز بخوريد!

آيا شماره تلفن يا اسم كسي را فراموش كرده ايد آيا نمي دانيد كه كليدها را كجا گذاشته ايد احتمالاً همه تقصيرها را به گردن ژنتيك سن يا زندگي پرمشغله خود انداخته ايد نگاهي به رژيم غذايي خود بيندازيد آنچه كه مي خوريد روي تمركز تصميم گيري راحت و سريع شما اثر مي گذارد، سطح هوش حافظه و زمان عكس العمل شما و حتي پيري زود رس مغز به رژيم غذايي وابسته است.

اساس مغز:

مغز يك بافت گرسنه است. اگر چه مغز 2 درصد از وزن بدن را تشكيل مي دهد اما تا بيش از 30 درصد كالري (انرژي) روزانه را مصرف مي كند. مشكل ديگراين كه همه انرژي خود را از ئيدراتهاي كربن كيفيت بالا جذب مي كند.

مغز شما اين سوخت سريع را مي سوزاند حتي زمانيكه شما در خواب هستيد. بنابراين خوردن صبحانه بهترين راه براي ذخيره دوباره سوخت (براي مغز) و كم كردن ضعف ذهني است. بعد از اضافه كردن صبحانه به برنامه غذايي خود اگر قبلا براي تصميم گيري در مورد كارهاي روزانه مشكل داشتيد اكنون يك برتري محسوس را مشاهده مي كنيد بايد به انرژي و ارزش غذايي آنچه مي خوريد توجه داشته باشيدبه خصوص اگر وعده غذايي شامل حداقل يك ميوه حبوبات و يك منبع پرتئيني غني باشد بسيار خوب است وعده سالم براي صبحانه مي تواند يك تكه نان با خمير بادام زميني  و پرتقال و يك ليوان شير بدون چربي است. وعده هاي غذايي خود را به 4 يا 6 وعده كوچك به طوري كه در طول روز توزيع شده باشد تقسيم كنيد. اين وعده هاي غذايي را سبك و كم حجم نگه داريد. از خوردن غذاهاي سنگين و حجيم خودداري منيد زيرا خون را به سمت دستگاه گوارش مي كشاند و سهم كمتري به مغز مي رسد كه سبب تنبلي و خستگي مي شود.

آيا رژيم گرفتن شما را كسل مي كند؟

رژيم غذايي سنگين همانطور كه شما را از كالري محروم مي كند از هوش هم محروم مي كند محققان انستيتوي تحقيقات غذايي انگلستان در نتايج يك سري تحقيقات گزارش كردند  زناني كه كالري خيلي كمي دريافت كرده اند در آناليز اطلاعات خيلي كند بودند. و زمان عكس العمل طولاني تر و مشكل بيشتري در بخاطر آوردن رويدادهاداشتند نسبت به زناني كه رژيم غذايي نداشتند.

قهوه و هوشياري:

يك فنجان قهوه به شما كمك مي كند بهتر فكر كنيد. اما بيش از آن نتيجه عكس دارد.

خوردن سه فنجان قهوه يا چاي يا كمتر در بين وعده هاي غذايي توصيه مي شود.

آهن به انتقال اكسيژن به بافتهاي بدن از جمله مغز كمك ميكند زمانيكه ميزان آهن بدن افت مي كند بافتها در كمبود اكسيژن بسر ميبرند كه سبب خستگي از دست دادن حافظه كم شدن تمركز و انگيزه و كم شدن كارايي مي شود.

چگونه مي توانيد آهن بدست بياوريد؟!

غذاهايي حاوي آهن بخوريد كه شامل گوشت قرمز كاملاً بدون چربي، حبوبات، سبزيجات داراي برگ سبز تيره و زردآلو خشكه هستند.

غذا را در ديگهاي چدني بپزيد آهن از ديگ شسته شده در غذا نفوذ مي كند و سبب افزايش آهن موجود در غذا مي شود.

آب پرتقال كه غني از ويتامين c است همراه با غذاهاي حاوي آهن سبب جذب آهن مي شود.

ويتامين B:

كمبود هر كدام از ويتامينهاي B1 , B2 , B6 , B12 و اسيد فوليك باعث كمبود انرژي در مغز مي شود كه حاصل آن گيجي و كج خلقي و اختلال در تفكر، تمركز، يادآوري و عكس العمل است.

غذاهاي غني از ويتامينهاي B شامل شير بدون چربي و ماست، سبوس گندم، موز، غذاهاي دريايي، حبوبات كامل و نخود فرنگي هستند يك ميزان متعادل از مواد معدني و ويتامينها مصرف كنيد.

ويتامينهاي ضد تحليل مغز:

مغز بيشتر از هر عضوي از بدن اكسيژن مصرف مي كند اين سبب توليد مقدار زياد راديكالهاي آزاد مي شود كه در نهايت سبب صدمه زدن به سلول هاي مغزي مي شود. فرسودگي ناشي از راديكالهاي آزاد سبب از دست رفتن تدريجي حافظه شود. خوشبختانه بدن يك ضد راديكال آزاد دارد كه شامل ماده مغزي آنتي اكسيدانت كه در رژيم داراي ويتامين E و C موجود است اين رژيم غذايي راديكالهاي آزاد را غير فعال مي كند.

براي اينكه دفاع آنتي اكسيدانت را تقويت كنيد هر روز 5 تاي ( ترجيحاً هر 9 تاي ) خوراكيهاي زير را مصرف كنيد: آب پرتقال، توت فرنگيها، هويجها، اسفناج، طالبي و ميوه و سبزيجات تازه ديگر.

استراتژي خوردن براي تقويت مغز:

مقدار مصرف كافئين خود را متعادل كنيد.

از اين غذاهاي مغذي در رژيم غذايي خود استفاده كنيد. گوشت قرمز بدون چربي خشكبار و نخود فرنگي، سبزيجات با برگ سبز تيره، زرد آلو خشكه، شير بدون چربي ماست بدون چربي، سبوس گندم، موز، غذاهاي دريايي، حبوبات كامل، نخود فرنگي، آب پرتقال، توت فرنگي، هويج، اسفناج، طالبي و ديگر سبزيها و ميوهاي تازه.

 

 

[ شنبه 11 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

شخصی که از کم اثری و ضعف منی گله مند بود، خدمت امام صادق(ع) رسید.
امام صادق(ع)  به او فرمود: ابتدا استغفار كن و سپس تخم مرغ و پياز فراوان بخور، افرادى كه از نظر جنسى ضعيف اند بايد تخم مرغ را همراه پياز بخورند.

مردى به امام صادق (ع) عرض مرد كه من دوست دارم از آمیزش جنسى بهره ى بسيار ببرم امّا نمى توانم. راهنمايى بفرماييد.
امام به او فرمود: پياز سفيد را قطعه قطعه كن و در روغن زيتون تفت بده و بعد در ظرف ديگرى تخم مرغ بشكن و بر آن اندكى نمك بپاش و سپس تخم مرغ را به آن پياز سرخ شده اضافه كن و بگذار در روغن طبخ شود. اين خوراك به تو توانايى جنسى خواهد داد.

منبع: طب الصادق

[ دو شنبه 5 ارديبهشت 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دلم تنگه کوچه های باريک خدا است، دلم تنگ صدای پروردگار است خدای خوبم من در کلبه فقیرانه خود چیزی دارم که تو در عرش کبریایی ات نداری ! من خدایی چون تو دارم و تو چون خودت نداری! تو رو از تو گدایی می کنم . خدا رو دوست دارم و میخوام فقط اون عشقم باشه سالها بدنبال گمشده ام میگشتم و حال میدانم او کیست امیدوارم هیچوقت بحال خود رهایم نکند...که بدون او هیچم هیچ.... و من دلم تنگ رحمت است، دلم تنگ لحظه ای فقط لحظه ی توبه و نيايش با خلوص پاک است. خدایا من اگر بد کنم تو را بندگان خوب فراوان است اما اگر تو مدارا نکنی و نبخشی مرا خدای دیگر کجاست؟
امکانات وب

دوستای امروز: 48
دوستای دیروز: 1
دوستای هفتمون : 155
دوستای یک ماهمون: 423
کل دوستایی که تا حالا اومدن: 70615
نوشته های یک انسان زمینی: 207
یادگاری دوستان: 190
دوستای زنده: 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت